Home
Carrieretips

Tien psychologische sollicitatietrucjes om die nieuwe baan in de wacht te slepen

 U gaat op sollicitatiegesprek. Goed voorbereid. U weet alles over de betreffende organisatie, draagt een zakelijke outfit, bent ruim op tijd, enzovoort. Hoe maakt u nu indruk op de sollicitatiecommissie tijdens het gesprek zelf? Besef ten eerste dat de selectie niet puur gebaseerd wordt op opleiding en ervaring. Ook gevoel en intuïtie spelen een grote rol.

Spring zet tien psychologische trucjes op een rij waarmee u de recruiter ervan overtuigt dat u de ideale kandidaat bent.

1. Praat veel maar schep niet op
Veel praten is goed. Uit onderzoek blijkt dat de meest innemende sollicitanten ook de meest succesvolle zijn. Complimenteer de organisatie en de recruiter, wees enthousiast, praat over gemeenschappelijke interesses, glimlach en maak oogcontact. Opschepperij daarentegen bleek opvallend ineffectief. Het heeft dus weinig zin om uitgebreid melding te maken van uw vaardigheden, kennis en prestaties.

2. Laat zien dat u initiatief durft te nemen
Tijdens een sollicitatiegesprek wordt u vaak gevraagd hoe u moeilijke situaties in het verleden heeft aangepakt. U heeft uw antwoord waarschijnlijk al klaar, maar blijkt hieruit de kwaliteit die het bedrijf zoekt? Wel als u ermee aantoont dat u zich niet liet overrompelen door de situatie maar het heft in eigen hand nam. Werkgevers houden van mensen die initiatief nemen en kalm blijven in turbulente tijden.

3. Praat tegen uzelf
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar ‘verbale zelfcoaching’ lijkt zeker te helpen in het geval van sollicitaties. Zeg dingen tegen uzelf als ‘ik kom zelfverzekerd over’ of ‘ik glimlach en geef een stevige handdruk’. Doe dit alleen niet hardop in aanwezigheid van uw gesprekspartner!

4. Visualiseer
Als topsporters hun prestaties kunnen verbeteren door middel van visualisatie, waarom zou u dat dan niet kunnen? Visualiseer dat u het sollicitatiegesprek zelfverzekerd en ontspannen doorloopt en dat u de baan krijgt. Dit blijkt bewezen te werken!

5. Ban de nepglimlach
Lichaamshouding helpt bij het maken van een goede indruk. Dus: glimlach, maak oogcontact, en wijs met uw lichaam in de richting van uw gesprekspartner. Maar: vermijd de nepglimlach! Onbewust prikt uw gesprekspartner hier altijd doorheen en dat leidt tot een slechtere beoordeling. Hetzelfde geldt voor andere lichaamstaal die gemaakt is.

6. Geef een stevige hand
Een handdruk kan het verschil betekenen tussen aangenomen en afgewezen worden! Geef dus een stevige hand. Dit is zelfs nog belangrijker voor vrouwen.

7. Ga in de verdediging (indien nodig)
Vaak wordt geadviseerd om niet de verdediging in te gaan tijdens een sollicitatiegesprek, bijvoorbeeld door geen excuses te maken voor gaten in uw cv. Dit is echter niet altijd waar. Uit onderzoek blijkt dat sollicitanten die excuses maakten, berouw toonden en beloofden dat het niet nogmaals zou gebeuren zowaar beter beoordeeld werden dan mensen die het onderwerp uit de weg gingen.

8. Wees eerlijk over uw tekortkomingen
Iedereen heeft zwakke plekken in zijn of haar cv, maar moet u die verdoezelen of er juist eerlijk voor uitkomen? Hier geldt: bespreek uw zwakke plekken zonder het oordeel van de sollicitatiecommissie negatief te beïnvloeden. Een belangrijke tip: begin het gesprek met uw tekortkomingen. Wie hiermee wacht tot het eind, maakt een slechtere indruk. Het tegenovergestelde is waar voor uw sterke kanten. Wacht ermee deze te onthullen tot het eind van het gesprek. Ten eerste komt u dan niet over als opschepper, ten tweede is dit de indruk van u die achterblijft.

9. Laat stopwoordjes achterwege
Uit onderzoek komt naar voren dat kandidaten die veel stopwoordjes gebruiken minder professioneel overkomen. Laat ze dus achterwege, net als teveel ‘eh’s’.

10. Wees origineel
U kent alle standaardantwoorden op de standaard sollicitatievragen natuurlijk uit uw hoofd. Maar is dit echt de beste manier om op te vallen? Nee. Wie originele antwoorden geeft op standaardvragen valt op een positieve manier op. Uiteraard mag u deze originele antwoorden best van tevoren bedacht hebben.

Laatste tweet: